Dé uitsmijter voor examenleerlingen met natuurkunde in het profiel: ‘escape de physics classroom’. In drie lokalen staan steeds drie verschillende escaperooms opgesteld waarbij 5 havo leerlingen in teams gelijktijdig tegen de klok en tegen elkaar spelen. De opdracht? Door logisch nadenken, meten, samenwerken, puzzelen en combineren binnen 40 minuten met je groepje naar de ‘uitgang’ werken. Natuurlijk leuk, maar ook met een serieuzere ondertoon: Hoe zijn je praktische vaardigheden na al die jaren? Hoe is je vermogen om een probleem op te lossen, ook als nog niet zo duidelijk is wat het probleem precies is of waar je moet beginnen? Hoe is je samenwerking in zo’n situatie? Neem je de leiding, of werk je beter als anderen je opdrachten geven? Assertief of afwachtend?

Het is een lesuur waarin je veel over jezelf te weten kunt komen. En dat allemaal om uit de physics classroom te ‘escapen’…

Door Milou Gebrehewit

Anders en leuker dan gewoon les volgen.

Woensdag 25 maart was ik een van de leerlingen die deelnam aan een escaperoom bij natuurkunde. Je moest van alles oplossen om zo te proberen te ontsnappen. Ieder team had een andere opdracht en het doel was zo snel mogelijk de code te kraken. Ik vond dit leuk om te doen omdat dit een keer iets anders is dan “gewoon lessen volgen”. Bij ons team stonden er allerlei flessen en een bak op tafel met een slot eromheen. In elke fles zat een voorwerp bijvoorbeeld een stift of opgerolde blaadjes die aanwijzingen gaven om de code te kraken en vervolgens de flessen en ‘de bak’ te openen.

Alle codes gekraakt maar hopelijk niet verraden!

We startten met een simpel blaadje waarop een getal en de letter ‘T’ stond als enige aanwijzing. Zonder verdere instructie moest je als groep achterhalen wat je daarmee moest doen. Wij ontdekten dat je de trillingstijd moest meten van de slinger op tafel en dat het getal een binair getal was. De eerste code werd probleemloos gekraakt en de eerste fles geopend. In de fles zat een stift waar een lampje op was bevestigd. Na overleg bedachten we al snel dat ergens een geheime code zou staan die alleen met behulp van het lampje zichtbaar zou zijn. Yes! Dat klopte. Op een blaadje op tafel konden we met behulp van het lampje een code lezen van letters. Met deze tweede gekraakte code kon het bakje geopend worden. In het bakje zat een Binas! Voor ons onmiddellijk de aanwijzing dat we iets met het blaadje moesten doen waarop moleculen stonden vermeld. Naast moleculen stonden er getallen met een paar open plekjes. Volgende stap was de juiste getallen invoeren. Het bleek om atoomnummers te gaan die ons brachten naar de laatste code.  In het flesje dat we vervolgens konden openen zaten blaadjes met afkortingen van verschillende moleculen. Slim bedacht van de docenten: met behulp van een laser en een lens konden we zien op welk molecuul de laser gericht stond. Tot slot moesten we met de juiste letters een woord vormen. De letters van de afkortingen van de moleculen kwamen uit op het woord dat ons naar de uitgang bracht en zo konden wij uit de kamer ontsnappen. Een super opdracht en hopelijk heb ik met dit verslag niet de codes verraden want dit gun je iedereen die examen doet in natuurkunde.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here