“Quand la crise devient une chance” zei docente Frans Anne Melchers toen zij constateerde dat een half jaar online Frans praten het vertrouwen in spreekvaardigheid bij leerlingen had geschaad en koos voor een andere opzet van het mondeling. De leerlingen pakten de geboden kans met beide handen aan.

Door redactie Mediahuis Nijmegen

Het werd een mondeling in twee delen: ‘Un petit portrait personnel’ en ‘une partie culturelle’. Voorwaarde bij het eerste deel was een dynamische vlog, par coeur, zoals de Fransen zeggen. Et oui, Nederlanders leren uit het hoofd, Fransen uit het hart (le coeur). Bij de live presentatie van deel 2 werden de leerlingen geacht één van de 5 zintuigen te prikkelen: er werd geproefd (madeleines), gevoeld (een modestuk van duct tape), geluisterd (gezongen), geroken (savon de Marseille) en gekeken (een tekening in Art nouveau stijl). Crisis was heerlijk ver weg en het mondeling nog nooit zo leuk!

En vooral: het vertrouwen in de Franse taal was terug en daarmee de liefde want dat is tenslotte de belangrijkste reden om Frans te kiezen.

Voici deux exemples de deux filles amoureuses de la langue française et de la vie💗

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here