Kaja Bracke en Jaap de Jong uit 2B (mavo/havo) over Programming and Growing
Programming and Growing
Voor ons was projectonderwijs helemaal nieuw, dat hadden we op de basisschool niet gehad. Bij projectonderwijs werk je met een groepje leerlingen samen aan een onderwerp dat door de school wordt vastgesteld. Het eerste project in de brugklas was Programming and Growing. Eigenlijk zaten er heel veel verschillende vakken in verwerkt: informatica (programmeren op de computer), Engels, biologie en techniek.
Voor het project moesten wij zelf een kas bouwen en ervoor zorgen dat een plantje in die kas automatisch water kreeg als dat nodig was. Dus we maakten een waterreservoir dat via rubberen buisjes een verbinding had met de aarde in de kas. Het vochtgehalte in de aarde werd gemeten door een sensor. Dan had je ook nog een motortje dat een waterpompje in werking zette. Dat motortje werd aangestuurd door een computerprogramma en dat computerprogramma moest je zelf uitzoeken en installeren op een microbit.
Wij vonden het heel leuk en leerzaam. De meeste instructies voor het programmeren waren in het Engels en je moest ook een instructie schrijven in die taal. Tijdens het project werd speciaal op samenwerken gelet. In onze groep verliep dat super. Geen probleem met taken verdelen en afspraken maken. Wij vonden dit project leuker dan gewone lessen, omdat het heel uitdagend was. Je moest veel zelf opzoeken en daardoor ben je de hele tijd bezig. Je hebt meer te doen, maar je voelt je ook heel vrij. Daarnaast voelt het goed dat je samen verantwoordelijk bent voor het eindproduct. Het liep niet bij alle groepjes zo soepel als bij ons, maar uiteindelijk had iedereen een geslaagd eindproduct.
Projectonderwijs is leuker dan gewone lessen, omdat het heel uitdagend is!