In #supportyourlocals gaat culinair verslaggeefster van het Mediahuis Nijmegen, Puck Schols naar verschillende restaurants in Nijmegen om eten af te halen, te vragen hoe ze in de horeca omgaan met de coronacrisis en om antwoord te zoeken op de vraag hoe je het beste je ‘locals’ kunt ‘supporten’.
Deze week is restaurant Renato´s aan de beurt, een nieuwe pizzeria aan de Graafseweg https://nl.renatos.nl/ , die afgelopen september haar deuren opende. Puck had hier een gesprek met de bedrijfsleider en ging tegelijkertijd haar pizza afhalen.
Door Puck Schols
Wat is Renato´s voor een restaurant?
Wij proberen een echte pizzeria te zijn, we importeren onze producten uit Italië, we zetten Italiaanse muziek op en proberen het gezellig te maken. We zijn een volwassen pizzeria.
Jullie hebben tijdens de pandemie voor het eerst de deuren geopend, hoe is dat gegaan?
Ja klopt. We hebben vijf weken kunnen genieten van de zaak zelf. Het was echt heel leuk. Er waren veel enthousiaste mensen en we kregen leuke reacties! We waren goed op weg en iedereen was goed ingewerkt.
Wat is er aan je vak veranderd sinds corona?
Best wel veel. Eerst ‘manage’ je echt het restaurant en zorg je ervoor dat de mensen in het restaurant een fijne tijd hebben. Nu proberen we met dezelfde energie als in het restaurant mensen alsnog een leuke beleving te geven en ervoor te zorgen dat de kwaliteit hetzelfde blijft.
Wat mis je dan nu het meest?
De gasten, het gastencontact, zien dat mensen genieten van je product en een leuke tijd hebben. Dat is voor mij de voldoening.
Maken de bezorgdiensten iets goed, of ga je nu echt te veel inkomsten missen?
Het is zeker niet prettig, want normaal zitten er per avond zo’n 60 mensen in het restaurant. Met afhalen heb je veel minder direct contact met de gast en is het veel moeilijker om je product aan de man te brengen. Mensen moeten ons restaurant kennen en de Uberapp hebben. We draaien omzet, dus het maakt zeker iets goed. Het is wat en we doen ons best.
Hebben jullie als bedrijf iets geleerd van de coronacrisis?
Door de maatregel dat we binnen maximaal 30 mensen mogen ontvangen. zijn we twee etappes op een avond gaan houden, dat hield in dat je tot acht uur kon reserveren en vanaf acht uur. Door deze crisis hebben we geleerd dat dat best te doen is en dat de mensen daar eigenlijk niet moeilijk over doen. Wat betreft efficiëntie hebben we dus geleerd om dat beter in te delen.
Ik ga zo dadelijk ook iets afhalen, welk gerecht zou je aanbevelen?
De pizza della casa. Ja, de pizza van het huis, die is top!
En tot slot, heb je nog tips hoe de mensen zelf het best hun ‘locals’ kunnen ‘supporten’?
Ga eens kijken in je eigen buurt en probeer de kleine winkeltjes te helpen. Ga bijvoorbeeld naar je lokale bakker en slager.
Natuurlijk hebben we zelf ook een pizzaatje besteld. En ook de fameuze tiramisu mocht niet ontbreken!

We hadden gekozen voor de, door de bedrijfsleider aanbevolen, Pizza della casa met prosciutto crudo, buffelmozzarella en rucola. Daarnaast ook nog een vegetarische variant: de Pinoli met verse tomaat, rucola, Parmezaanse kaas en pijnboompitten. Het waren heerlijke pizza´s gemaakt van verse producten en met een goede bodem. Omdat het bij afhalen vaak onvermijdelijk is dat je eten wat afkoelt tijdens transport, staat er op de pizzadoos nog een tip om je pizza in 2 minuten op te warmen. Super handig! Als dessert hebben we natuurlijk de tiramisu geprobeerd. Deze was verrassend lekker én huisgemaakt
